onsdag 2 juli 2008

"Om altarets sakrament" av Tom G.A Hardt













Ännu en bok läst under praktiken tänkte jag kort recensera (bilden har egentligen inget att göra med boken, förutom att den visar var nattvarden hör hemma i den svenska mässan).

Boken är baserad på teologie doktor Hardts egen avhandling "Venerabilis & adorabilis Eucharistia. En studie i den lutherska nattvardsläran under 1500-talet." Det lutherska förhållningssättet till sakramentet framhålls i regel i polemik mot katoliker och de reformerta (kanske främst de senare). På baksidestexten står att läsa att "föreliggande bok sammanfattar författarens doktorsavhandling på ett för lekmän tillgängligt sätt och ger dessutom i två kapitel ett sammandrag av hans nästa arbete." (min kursivering)
Kursiveringen beror på att jag inte riktigt håller med att den är så tillgänglig även om jag ska kalla mig teolog. För att ha någon större behållning av boken krävs ett intresse för sakramenten eller söka förstå den lutherskt, dogmatiska synen på dessa. Då är boken mycket bra. Men det är viktigt att låta den ta tid att smälta in.
Ibland kan jag uppleva att Hardt är lite väl onyanserad mot dem han polemiserar mot, men det kan å andra sidan bero på min egen förmåga att missförstå honom...
Betyg: 3,5 av 5.

Inga kommentarer: