onsdag 2 juli 2008

Jag, en matrialist!?

Sen sist har knappast tiden stått stilla.. Nästan allt annat än just stått stilla! Jag kommer att nämna några av de mest "omvälvande".
I helgen var jag i Uppsala för att städa och flytta ur min lägenhet. Vi har nämligen flyttat en trappa upp från "gamla lägenheten." Tror att den nya var lite fräschare.. Min stora uppgift för dagen var avkalkning av duschen! Koffe blandade (illasinnat?) ihop något som skulle lösa upp all kalk.. Det gjorde det och trots gummihandskar så löste det upp mina fingrar också. De lyste i ljusrött/rosa och att bära väskor ömmade.. Men roligt hade vi faktiskt! Tänk att i rätt sällskap (och med rätt musik) kan till och med en flyttstädning vara rolig.

I söndags kväll tog Spanien EM-guld i fotboll. Det får man väl ändå säga att de var värda efter många års slit. När man så här efter EM kan se Sveriges insats är den väl ändå fullt godkänd.. Vi möte två av lagen som går till semifinal, ett av dem håller vi stången på äkta italiensk defensiv till 45 sekunder kvar av tilläggsminuter. Detta lag slog vi även på hemmaplan i gruppspelet. Ryssland är en växande fotbollsnation! De, som slog ut Sverige, slog också ut Holland. På ett helt holländskt (läs: taktiskt!) manér. Lysande! I ljuset av detta är det inte så tokigt.. Vi får se hur landslaget kommer klara sig utan hjältar som Fredrik Ljungberg och Niclas Alexandersson, tack för vad ni gjort för svensk fotboll!

Slutligen, det som föranleder min rubrik. Jag har under det senaste året, mer och mer, insett att vår tids stora avgud är materialismen och konsumtionismen. I måndags föll jag offer för den..eller gjorde jag det?
Jag köper i stort sett aldrig kläder. I måndags var det (sl)utförsäljning i en klädaffär i Varberg. Jag hade inte gått där länge förrän jag hittade en svart kostym (något jag tänkt köpa länge). Precis min storlek! Klockrent! 1199 kronor och halva priset på det. Många av varorna var dessutom redan nedsatta med 50% och sen ytterligare 50% på rea-priset.
Hur som helst kom jag ut därifrån med (förutom kostymen) två par jeans, två par shorts, tre långärmade skjortor, en kortärmad skjorta och åtta-tio t-shirts. Priset undrar du? 4911:- och halva priset på det.. alltså 2555,50 kr. Till mitt försvar måste jag säga att jag inte köpt något annat klädesplagg det senaste året.. 

Inga kommentarer: