torsdag 3 juli 2008

Prins Caspian




















...och så även en biofilmspremiär!

Idag var jag nämligen och såg på den (för mig) efterlängtade uppföljaren av "Häxan och Lejonet." Förväntningarna var alltså höga när jag gick in på biopalatset i Göteborg. Den förra såg vi på Bergakungen och var för övrigt en av de allra bästa bioupplevelser jag haft!

Men nu, till dagens film. Handlingen är kortfattat att Narnia har förändrats under de 1300 år som syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy varit borta fram Narnia. Landet är mer som av en saga än något som har med verkligheten att göra. Den onde härskaren Miraz styr med järnhand och hans brorson Caspian får fly för sitt liv för att inte röjas ur vägen.

Filmen får faktiskt ett något lägre betyg än den förra (som får av mig en fyra, en stark fyra) men det är verkligen en vacker film att se både rent filmtekniskt och även i dess specialeffekter. Stridsscenerna är utvecklade och faktiskt lite nytänkande (i alla fall vad jag känner till) och dessutom är karaktärerna mer tydliga. Skådespelarna har även de vuxit in i sina roller betydligt bättre. Det som drar ner betyget kan ha varit yttre omständigheter som att folk runt om mig inte kunde hålla tyst osv. Den är hur som helst helt klart sevärd och med stor förväntan ser jag redan fram mot nästa del... Så, se den! På bio! Där folk har vett på att inte prata eller prassla allt för mycket...

Betyg: 3,5 av 5

1 kommentar:

Spiralhäxan sa...

Jag tyckte å andra sidan att Caspian var bättre än den förra filmen, den hade på nåt sätt mer underhållningsvärde. Sen satt kanske någon och dregglade över vad jag skulle vilja kalla 'the unsurpassed hotness of Ben Barnes' också. Men du har rätt, de hade vuxit fint in i sina karaktärer.