tisdag 24 juni 2008

Praktik, bokrecension och filmrecension

Idag har det varit en ytterst händelserik dag för mig. Jag har ju inte nämnt det, men jag gör praktik i domkyrkan i Göteborg. Min första praktik för Göteborgs stift gör jag i Gustavi domkyrka. I söndags predikade jag och det var spännande. Jag fick en fin kommentar efteråt: "Ja, fortsätter du så här, kommer det ju att gå väl!" Det tar jag som uppmuntran!
Idag är det någon form av högtid (jag tror att det är Johannes döparens dag) som romerna brukar fira. Detta gör de i domkyrkan bl.a. genom att tända massor (och då menar jag massor!) av ljus, be i kyrkan vid altaret, torka av statyerna som utgör altartavla, lägga pengar på altaret och röra sig runt i gudstjänstrummet.
Jag fick möta många fantastiska människor också idag. En 82-årig man från Iran kom och satte sig och pratade med mig. Vi förstod varandra inte så bra, men tillräckligt för att presentera oss och jag sade de två enda fraser jag kan: "Salaam!" och "Merahaba!" Tydligen är det första persiska så jag träffade rätt. Det andra är arabiska.
Det kom även fram ett par till mig som undrade om jag kunde be för deras barn om de gav mig pengar. Jag förklarade så gott jag kunde att jag gärna ville be för dem och barnen, men inte ha några pengar. De gav då pengarna till kyrkans diakonala verksamhet istället.

Efter lunch skulle jag ha hand om tornvandringen. Döm av min förvåning när det stod 45 pigga personer som ville upp i tornet och få en guidad tur. Vi var tvungna (av säkerhetsskäl) att dela upp gruppen i två. Men vad roligt det var!
Efter detta fick jag vara med min handledare Sara på ett dopsamtal.

Nu sitter jag dessutom och bloggar på en mac (dagen till ära och premiär för mig, men problemet är att jag inte hittar snabel-a, så jag kan inte kolla min facebook..:P).

2 kommentarer:

Marcus Landegren Thurfjell sa...

Menar du Romernas firande eller vårt? För Johannes döparens dag är enligt SvK kyrkoår första söndagen efter midsommardagen.
Men romerna följer kanske inte SvK:s kyrkoår och vägrade fira Johannes döparens dag i söndags som vi övriga.

Kul att hör att du har kul på din praktik. Och domkyrkan... inte illa.

Jag gör min praktik i Farsta församling. har så grymt kul. Hade beredelseord på kvälssmässan i onsdags och skall vara liturg (sjunga) i mässan på söndag.

Otroligt kul!!

KJ sa...

Alltså såvitt jag kan förstå så är det två dagar som kallas Johannes döparens dag.. Dels är det söndagen som du nämner men också den 24 juni varje år. Precis sex månader innan Jesu födelse. Den dagen firar inte vi, men romerna verkar således göra det..

Åh, denna liturgi..Fantastiskt! Jag ska ha den imorgon och på söndag! Kyriet, ärat och prefationen - here I come! :)