tisdag 24 juni 2008

"Prästens kläder och kyrkans textilier" av Gunnel Berggrén

Hittade tyvärr ingen bild på boken eller någon länk till någonstans där den säljes.

Boken är en lättåtkomlig introduktion i vad prästens kläder egentligen symboliserar och betyder. Flertalet bilder gör det lätt att hänga med. Även liturgiska färger tas upp och altarets olika dukar och färger. En bra grund för den som vill förstå och lära sig mer om den liturgiska symboliken, främst utifrån textilierna.

Ett roligt kuriosa-citat:
"Rödhake. Erithacus rubecula. Hake i fågelns namn har samma ursprung som i mässhakens. Fornsvenskans hakul betyder kappa eller skjorta. Enligt legenden fick rödhaken sitt röda bröst från en droppe blod som föll då den gråbruna fågeln förbarmade sig över den korsfäste Kristus och med näbben drog ut en törnetagg som trängt in i hans panna."

En påklädningsbön ur Johan III liturgi från 1576:
"Avkläd mig, Herre, den gamla människan med hennes gärningar, och ikläd mig den nya, som skapad till likhet med dig i sanningens rättfärdighet och helighet.
Bevara o Herre Gud, med din Helige Andes nåd mitt huvud, mina skuldror, och mitt bröst, att jag må tjäna dig levande Gud som regerar i evighet. (halslinet)
Allsmäktige, evige Gud, låt mig, avklädd all orättfärdighet och iklädd helighetens vita klädnad, få följa dig i det rike, där den sanna glädjen är. (mässkjortan, alban)
Herre, lägg på mina skuldror ditt ok, och lär mig att din börda är lätt. Gör mig mild och ödmjuk av hjärtat. (stolan)
Omgjorda mig, Herre, med sanningen och gör min väg ostrafflig. (mässkärpet)
Kläd mig, Herre, såsom din utvalde, din helige och älskade, i hjärtlig barmhärtighet, godhet, ödmjukhet, saktmod och tålamod. Amen. (mässhaken)"

Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer: